söndag 7 oktober 2012

Mönster på pumpa!

Du får inte sälja vidare mina mönster, eller något av virkverken som du virkat från mina mönster. Ge bort färdigvirkat får du göra!

Du behöver:
orange garn – masktäthet – 26m x 10cm
beige garn – masktäthet – 26m x10cm
virknål 2,5                                                                                
vadd att stoppa med                                                                      
synål, med stor ögla så garnet går igenom                                                       
sax
                                                                               
Förkortningar
lm - luftmaska
fm - fast maska
m – maska
2 fm tillsammans – stick ner nålen i främre mb,
direkt igenom nästa främre mb, plocka upp garn och dra igenom.

 Pumpan virkas i spiral, för att lättare veta varvets början kan det vara bra att göra en markering med ex en bit garn eller en säkerhetsnål.

 Stjälken – (beige garn) 2lm
varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen – (6)
varv 2-6: fm i varje m - (6)
varv 7: 2 fm i varje fm – 6 ggr (12)
Fäst, spara en bit till att sy fast stjälken i pumpan, klipp av.

 
Pumpa (orange garn) virka 2 lm
varv 1: 6 fm i 2:a lm från nålen – (6)
varv 2: 2 fm i varje fm – 6 ggr (12)
varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (18)
varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (24)
varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (30)
varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (36)
varv 7: 5 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (42)
varv 8: 6 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (48)
varv 9: 7 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (54)
varv 10: 8 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (60)
varv 11: 9 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (66)
varv 12: 10 fm, 2 fm i nästa – upprepa – 6 ggr (72)
varv 13-18: fm i varje m – (72)
varv 19: 10 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (66)
varv 20: 9 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (60)
varv 21: 8 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (54)
varv 22: 7 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (48)
varv 23: 6 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (42)
varv 24: 5 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (36)
varv 25: 4 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (30)
varv 26: 3 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (24)
Sy nu fast stjälken i mitten på pumpan, fäst och klipp av trådarna på insidan, efter det kan du börja stoppa den med vadd
varv 23: 2 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (18)
varv 24: 1 fm, 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (12)
varv 25: 2 fm tillsammans – upprepa – 6 ggr (6)
Sy ihop hålet, spara en lång bit tråd till att göra stygnen på pumpan med, klipp av. Sy stygnen från undersidans mitt, upp på pumpan och stick ner nålen intill stjälken och ut igenom mitten på pumpans undersida, upprepa 6 gånger. Fäst tråden och klipp av.


Lycka till!

7 kommentarer:

  1. Dette er den søteste bloggen jeg har besøkt på lenge!!
    Har linket deg. For denne siden må flere få se!
    Tror jeg legger meg til som følger også!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilka fina pumpor, nu blev jag enormt sugen på att göra sådan själv :) Vilket garn har du använt? Är det Tilda? Vilka nummer är det isf? Ha de bra! Kram Fia

    SvaraRadera
  3. Fina pumpor! Fint med vit också! Jag påbörjade pumpor för att ha till helgens marknader, men jag blev sjuk och orkade inte virka så mkt :)

    Du undrade över mina armband... De kostar 120 kr inklusive frakt :) Finns i rosa, olivgrön, silver, svart och röd... alla färger utom svart är i metallic :)

    Hoppas ni är helt friska och återställda nu! Ha en fin dag!
    kram Alexandra

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag tycker att dessa pumpor är fina så jag har virkat en och lagt upp bild på den samt länk till din logg: http://mylife-vicki84.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejhej!

      Din va jätte fint, roligt att du skrev till mig så jag kunde hitta in i din blogg!

      Kram Cina

      Radera
  5. Tack så jättemycket för mönstret! Nu har jag gjort pumpan och jag länkar till dig från min blogg!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...