måndag 28 mars 2011

Mönster på jordgubbar



Jordgubbar

Du får inte sälja vidare mina mönster, eller något av virkverken som du virkat
från mina mönster. Ge bort färdigvirkat får du göra!
Jordgubbar:
virka 2 lm
V1: 6 fm i 2:a lm från nålen
V2: 2 fm i varje m - 12 fm
V3: 1 fm, 2 fm i nästa m, upprepa - 18 fm
V4: 2 fm, 2 fm i nästa m, upprepa - 24 fm
V5-8: 1 fm i varje m
V9: 2 fm, 2 tillsammans, upprepa - 18 fm
V10-11: 1 fm i varje m
V12: 1 fm, 2 tillsammans, upprepa - 12 fm
V13: 1 fm i varje m
Fyll med vadd
2 tillsammans - 6 fm
sy ihop
sy på de gula






Stjälken:
virka 2 lm
6 fm i 2:a lm från nålen

2 fm i varje m - 12 fm
7 lm, sm i första lm, sm, sm - upprepa 6 gånger
dra upp öglan i mitthålet samt garnet (som du föst få klippa av en bit)
gör 6 lm
sedan sm tillbaka,

fäst tråden dra ut den och sy på den på jordgubben
 




Klart!
Hoppas ni förstår annars är de bara att fråga.
Lycka till!

20 kommentarer:

  1. Tack! Roligt att du gillar mina alster!
    Hälsningar Catarina

    SvaraRadera
  2. Fina!
    Blir att testa nästa gång virknålen åker fram.

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Sitter faktiskt just nu och virkar en liten jordgubbe. =)

    SvaraRadera
  4. Å vad fina o bra mönster du har gjort, toppen att du vill dela med dej av dem. Tusen TACK. Kram//Tina

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket, roligt att du tycker det.
    Hälsningar Catarina

    SvaraRadera
  6. Hej vi är tre tjejer som älskar att virka och säljer vissa virkade grejer över internet! Du gör verkligen jätte fina grejer ! Kolla gärna in på vår blogg: www.virkstugan.blogg.se

    Jag undrar bara hur man får in det med populära inlägg(med bilderna) på din blogg , jag har en blogspot som jag håller på att fixa men just nu använder jag blogg.se!
    Tack i förväg ! Kram

    SvaraRadera
  7. Så, har testat virka en liten jordgubbe nu då (: Mönstret var väldigt lättförståeligt och enkelt att följa, tack för att du delar med dig ^^ Blev ganska nöjd med min jordgubbe som Kramiskaninen (Kanin från Mia Bengtssons första bok) ska få med sig när hon "flyttar" till min lillasyster i födelsedagspresent snart :) Trots att något litet misstag av mig fick det att bli sju små fnuttar/blad på stjälken istället för sex stycken så lyckades jag virka en fin jordgubbe (:
    Kramar från en liten virkare (:

    SvaraRadera
  8. Jag är mycket imponerad...Håller på lite själv med "ätbart" virkning & även stickning...Jag gillar morotskakan^^
    Själv har jag lyckats sticka kyckling klubbor till min lilla son´s kök^^...Har virkat sallad till^^...Joo en stek har jag stickat & dina virkade jordgubbar är underbara...Har stickat jordgubbar...Lite svårare tror jag...Men kreativt är alltid roligt^^

    SvaraRadera
  9. Det här är väl ändå exakt den beskrivning som finns i Svarta Fårets Candy Magazine 2. Jag hoppas du inte tar åt dig hela äran för den beskrivningen...
    Jag har kanske fel, du har kanske tillåtelse från Svarta fåret.

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym!

    Ledsen, men det är inte samma mönster, jag gör mina egna och sen om de är snarlikt Svarta Fårets mönster, de kan i så fall inte jag hjälpa. Jordgubbar ser inte så olika ut så de är väl inte konstigt om virksättat är lik?? Något du stör dig på, du kan ju vara så rak och skriva vem du är!

    Hälsningar Cina

    SvaraRadera
  11. O så underbara jordgubbar! Nu har jag någonting att göra när jag ska sitta i bilen i över 4 timmar på fredag ;) Älskar verkligen din blogg <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, vad riligt att du gillar min blogg. Blir så glad!!

      Härlig att du kan virka när du åker bil, de kan inte jag, mår jätte illa då.

      Ha en trelig dag och helg!

      Kram Cina

      Radera
  12. Hej, hur funkar momentet med stjälken när man ska dra upp öglan genom mitthålet? Jag hänger inte riktigt med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejhej!

      Du klipper av tråden, spara en bit, sen dra du upp öglan i mitt hålet samt garnet och virkar lm. Förstår du? =)

      Hälsningar Cina

      Radera
  13. hej måste säga att ja avgudar din blogg :)! ska nu testa på att göra jordgubbar :)

    SvaraRadera
  14. vilken storlek på virknålen ska de vara ?

    SvaraRadera
  15. Hej tack för bra mönster. Jag gjorde om de lite så nu har jag fina bokmärken här Hemma till mig och barnen

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Jag fastnar på när jag ska göra kvistarna på stjälken. 7lm och sen 3 sm men sen har jag ju 3 sm kvar på de 7lm som jag inte vet vart jag gör av. eller hur går jag vidare efter jag gjort 3 sm?
    Tack för rolig blogg och bra mönster!!
    /Emma

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...